viernes, 11 de noviembre de 2011

Les parts de l'ànima i les virtuts: República, 441 i s.

1 – Idees principals

Aquest text forma part del llibre de la República on encara Sòcrates era el que parlava i el que intervenia. Utilitza el mètode socràtic, formulant preguntes i respostes. L’ésser farà les coses que li pertany, sempre que, les coses que hi ha en ell li pertanyin. L’ànima és el súbdit d’allò que és irascible, es a dir, els valors. L’ànima i els valors seran els qui s’imposaran a la part concupiscible, es a dir, als desitjos i a les temptacions de l’ésser, aquest són insadollables sempre vols més. L’ànima es important, em de vigilar que aquesta creixi forta i gran a través dels plaers del cos i evitant que s’esclavitzi.

2 – Títol

Ànima i valors davant les temptacions.

3 – Comparació

El filòsof més representatiu amb que es podria comparar aquest text és clarament amb Sòcrates amb el seu intel·lectualisme moral, el qual diu, que qui coneix el bé obra bé i el que obra malament no és culpable sinó ignorant. Per tant, segons el text, qui no controla els seus desitjos a través de la prudència no es culpable sinó ignorant perquè no coneix aquesta part racional formada per la saviesa i la prudència aleshores no pot obrar correctament.

També es podria comparar amb el mite del Fedre : Els cavalls alats en que un guiarà l’altre i el controlarà perquè es mantingui ferms i correcte i no es perdi per les temptacions i desitjos. Un altre autor amb que es podria comprar és amb Pitàgores , amb la seva teoria de l’ànima la que deia que l’ànima mai mor, és immoral.

( Mite del carro alat de Plató )

No hay comentarios:

Publicar un comentario